UCHWAŁA Nr …./2020

RADY MAŁA WIEŚ

z dnia …....2020 r.

w sprawie nadania Statutu Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Małej Wsi

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) oraz art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2190 z późn. zm.) Rada Gminy w Małej Wsi uchwala, co następuje:

§  1.  Nadaje się Statut Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Małej Wsi, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§  2.  Traci moc uchwała nr 149/XVII/2012 Rady Gminy w Małej Wsi z dnia 23 lipca 2012 r. w sprawie nadania Statutu Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Małej Wsi.

§  3.  Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy w Małej Wsi.

§  4.  Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

 

ZAŁĄCZNIK

STATUT Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Małej Wsi

 

 

Rozdział  1.

Postanowienia ogólne

§  1. 

1.  Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Małej Wsi jest podmiotem leczniczym nie będącym przedsiębiorcą, działającym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2190 z późn. zm.).

2.  Organem założycielskim Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Małej Wsi jest Gmina Mała Wieś.

3.  Zakład posiada osobowość prawną.

4. Zakład używa nazwy skróconej w brzmieniu SP ZOZ w Małej Wsi.

 

§  2. 

 1. Siedziba Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Małej Wsi mieści się   w Małej Wsi przy ulicy Św. Maksymiliana Kolbego 13.

2. Obszar działania zakładu obejmuje teren Rzeczypospolitej Polskiej, a w szczególności  gminę Mała Wieś.

 

 

§  3. 

 Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Małej Wsi  działa na podstawie niniejszego Statutu oraz następujących aktów prawnych:

1. Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej ( Dz. U. z 2018 r. poz. 2190).

2. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych ( Dz. U. z 2018 r. poz. 1510 z późn. zm.).

3. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.).

4. Innych, obowiązujących w zakresie prowadzonej działalności przepisów prawa. 

 

Rozdział  2. 

Postanowienia szczegółowe Cele i zadania Zakładu

 

§  4. 

 

1.   Podstawowym celem Zakładu jest zabezpieczenie na terenie gminy Mała Wieś świadczeń zdrowotnych służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz promocja zdrowia poprzez:

1) udzielanie świadczeń zdrowotnych,

2) zapobieganie powstaniu chorób,

3) promocję zdrowia.

2.Głównym zadaniem Zakładu jest udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu:

1) Podstawowej Opieki Zdrowotnej:

a) badanie i porady lekarskie,

b) leczenie ambulatoryjne,

c) prowadzenie dokumentacji medycznej,

d) orzekanie o stanie zdrowia oraz czasowej niezdolności do pracy,

e) opiekę nad noworodkiem, dziećmi oraz opieką uczących się, w tym przeprowadzanie bilansów zdrowia dzieci i młodzieży,

f) szczepienia ochronne,

g) opiekę środowiskową i pielęgnację w domu chorego,

h) promocję zdrowia i działanie profilaktyczne w zapobiegające powstawaniu chorób,

i) badania diagnostyczne z zakresu diagnostyki laboratoryjnej,

2) Rehabilitacji leczniczej:

a) udzielanej ambulatoryjnie,

b) udzielanej w domu pacjenta.

§  5. 

1.  Zakład udziela świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych osobom ubezpieczonym oraz innym osobom, uprawnionym do tych świadczeń na podstawie innych przepisów.

2.  Zakład udziela świadczeń zdrowotnych nieodpłatnie, za częściową lub całkowitą odpłatnością na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa lub w umowie cywilno-prawnej.

3.  Wysokość opłat za świadczenia zdrowotne ustala Dyrektor Zakładu.

§  6. 

 Osobie zgłaszającej się do Zakładu, potrzebującej natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia, żadne okoliczności nie mogą stanowić podstawy do odmowy udzielenia świadczeń.

§  7. 

Zakład może prowadzić działalność gospodarczą inną niż udzielanie świadczeń zdrowotnych pod warunkiem, że nie ograniczy ona dostępu do świadczeń zdrowotnych.

Rozdział 3.

Organy i struktura organizacyjna Zakładu

§ 8 . 

Organami Zakładu są:

1.  Dyrektor,

2.  Rada Społeczna.

 

§  9. 

1. Dyrektor kieruje Zakładem i reprezentuje go na zewnątrz.

2. Dyrektor, który nie jest lekarzem kieruje Zakładem przy pomocy Zastępcy do spraw Lecznictwa wyłonionego w drodze konkursu.

3. W razie nieobecności  Dyrektora Zastępca do spraw Lecznictwa przejmuje wszystkie obowiązki Dyrektora

3. Jeżeli w sytuacji, o której mowa   w ust. 3 brak jest Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa lub Zastępca ds. Lecznictwa nie może pełnić obowiązków wskutek nieobecności Zarząd Gminy może powierzyć obowiązki Dyrektora osobie spełniającej warunki kwalifikacyjne do objęcia stanowiska Dyrektora, określone odpowiednimi przepisami prawa. Powyższe następuje wyłącznie na czas niezbędny dla wypełnienia tych obowiązków.

4.Dyrektor Zakładu może powoływać i odwoływać Pełnomocników Zakładu, działających w imieniu i na rzecz Zakładu w granicach  wyrażonego w formie pisemnej umocowania.

 

§  10. 

1.Dyrektor samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące funkcjonowania Zakładu oraz realizacji zadań statutowych i ponosi za nie odpowiedzialność

2.Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników Zakładu w rozumieniu kodeksu pracy.

3. Z Dyrektorem nawiązuje się stosunek pracy na podstawie powołania, umowy o pracę, albo zawiera się z nim umowę cywilno-prawną na okres lat 6 po przeprowadzeniu konkursu na zasadach określonych w ustawie o działalności leczniczej i wydanych na jej podstawie przepisach wykonawczych. Organem właściwym do nawiązania stosunku pracy lub podpisania umowy cywilno-prawnej z Dyrektorem jest Wójt Gminy w Małej Wsi

4.  Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do Dyrektora wykonuje Wójt Gminy.

5.Dyrektora Zakładu może odwołać przed upływem okresu kadencji Rada Gminy na wniosek Rady Społecznej.

6.Zastępcę Dyrektora zatrudnia i zwalnia Dyrektor na podstawie umowy o pracę. W przypadkach określonych w ustawie o działalności leczniczej Dyrektor zatrudnia swojego zastępcę po przeprowadzeniu wymaganego konkursu.

 

§  11. 

 Do zadań Dyrektora należy w szczególności:

1. Organizowanie pracy Zakładu w sposób zapewniający należyte wykonywanie działalności leczniczej, w warunkach zgodnych z obowiązującymi przepisami i zasadami ustalonymi zawartymi umowami.

2. Należyta gospodarka mieniem Zakładu.

3. Bieżący nadzór nad wykonywaniem zadań statutowych Zakładu.

4. Wydawanie zarządzeń, regulaminów i innych aktów prawa wewnętrznego.

5.     Zatrudnianie,organizowanie i ocena pracy, zwalnianie oraz ustalanie zasad wynagradzania podległego personelu Zakładu.

6.                  ustalanie planów finansowych

§  12.

1.   Rada Społeczna jest organem inicjującym i opiniodawczym Podmiotu Tworzącego oraz organem doradczym Dyrektora Zakładu.

2.  Radę Społeczną powołuje i odwołuje oraz zwołuje jej pierwsze posiedzenie Rada Gminy.

3.  W skład Rady Społecznej wchodzą:

a) Wójt Gminy Mała Wieś- Przewodniczący,

b) przedstawiciel Wojewody - Członek,

c) 3 członków-radnych Rady Gminy, wybranych przez Radę Gminy Mała Wieś.

§  13. 

Do zadań Rady Społecznej należą:

1) Przedstawienie podmiotowi tworzącemu wniosków i opinii w sprawach:

a) zbycia środka trwałego oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury lub sprzętu medycznego,

b) związanych z przekształceniem lub likwidacją Zakładu, jego rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności,

c) przyznawania Dyrektorowi nagród,

d) rozwiązania stosunku pracy lub umowy cywilno-prawnej z Dyrektorem,

e) regulaminu organizacyjnego.

2) Przedstawienie Dyrektorowi wniosków i opinii w sprawach:

a) planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego,

b) rocznego sprawozdania z realizacji planu finansowego,

c) kredytów bankowych lub dotacji,

d) podziału zysku.

3) Dokonywanie okresowych analiz i skarg wnoszonych przez pacjentów, z wyłączeniem spraw podległych nadzorowi medycznemu.

4) Opiniowanie wniosku w sprawie czasowego zaprzestania działalności leczniczej.

5)     Wykonywanie innych zadań określonych w stosownych przepisach prawa.

 

§  14. 

1.  Sposób zwoływania posiedzeń Rady Społecznej, tryb pracy i podejmowania uchwał określa Regulamin Rady Społecznej zatwierdzony przez Radę Gminy w Małej Wsi.

2.  Posiedzenie Rady jest ważne jeżeli bierze w niej udział 3/5 statutowego składu Rady.

3.  Przebieg posiedzeń jest protokołowany.

4.  Kadencja Rady Społecznej trwa 5 lat i kończy się z upływem kadencji Rady Gminy.

5.  Po upływie kadencji Rady Gminy, Rada Społeczna SPZOZ wykonuje swoje zadania statutowe do czasu powołania nowej Rady Społecznej.

6.  Przed upływem kadencji każdy członek Rady Społecznej może zostać odwołany w następujących przypadkach:

1) zgonu członka Rady,

2) nieusprawiedliwionej nieobecności na kolejnych trzech posiedzeniach Rady,

3) trwałej lub długotrwałej przeszkody w pełnieniu funkcji,

4) zatrudnienia członka w SPZOZ,

5) skazania prawomocnym wyrokiem za umyślne lub nieumyślne przestępstwo.

7.  Odwołanie może nastąpić na własną prośbę członka Rady Społecznej, na wniosek Rady, podmiotu tworzącego lub Dyrektora SPZOZ.

8.  Wniosek Rady Społecznej lub Dyrektora SPZOZ o odwołanie członka Rady Społecznej musi zawierać pisemne uzasadnienie.

9.  Rada Społeczna zostaje odwołana przed upływem kadencji w przypadku likwidacji SPZOZ.

§  15. 

1.  Rada Społeczna dokonuje rozstrzygnięć w drodze uchwały.

2.  Uchwały zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

3.  W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.

4.  Od uchwał Rady Społecznej Dyrektorowi przysługuje prawo odwołania do podmiotu, który Zakład utworzył.

 

 

§  16. 

1.  W skład zespołu wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1) Gabinet lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (dla dorosłych i dzieci);;

2) Gabinet diagnostyczno- zabiegowy ;

3) Gabinet pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej

4) Gabinet położnej środowiskowo-rodzinnej;

5) Gabinet medycyny szkolnej;

6) Poradnia chirurgii ogólnej;

7)     poradnia ginekologiczno-położnicza

8)                 Punkt szczepień;

9)                 Punkt pobrań materiałów do badań;

10)             Dział administracji;

11)             Transport sanitarny

2.  Dopuszcza się tworzenie innych gabinetów specjalistycznych i wykonywanie innych usług medycznych.

Rozdział  4.

Gospodarka finansowa

§  17. 

1.  Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Małej Wsi prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o działalności leczniczej oraz w oparciu o  przepisy ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości.

§  18. 

1.  Zakład pokrywa z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i reguluje zobowiązania.

2.  Podstawą gospodarki finansowej Zakładu jest plan finansowy ustalany przez Dyrektora.

3.  W terminie do 31 maja każdego roku Dyrektor sporządza i przekazuje podmiotowi tworzącemu raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej.

4.  Zakład gospodaruje posiadanym mieniem.

5.  Zbycie aktywów trwałych, oddanie ich w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie może nastąpić wyłącznie na zasadach określonych Uchwałą Rady Gminy w Małej Wsi

§  19. 

1.  Zakład może uzyskiwać środki finansowe:

a) z odpłatnej działalności leczniczej, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej,

b) z wydzielonej działalności innej niż wymieniona w pkt a, jeżeli statut przewiduje wykonywanie takiej działalności,

c) z odsetek od lokat;

d) z darowizn, zapisów, spadków oraz ofiarności publicznej, także pochodzenia zagranicznego,

e) na realizację zadań określonych odrębnymi przepisami,

f) na pokrycie straty netto.

2.  Zakład może otrzymać środki publiczne z przeznaczeniem na:

a) realizację zadań w zakresie programów polityki zdrowotnej, programów zdrowotnych i promocji zdrowia, w tym na zakup aparatury i sprzętu medycznego oraz wykonywanie innych inwestycji koniecznych do realizacji tych zadań,

b) remonty,

c) inne niż określone w pkt. a inwestycje, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego,

d) realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym handlu, lub innych niż wymienione środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi na zasadach określonych odrębnymi przepisami,

e) cele określone w odrębnych przepisach oraz umowach międzynarodowych,

f) realizacje programów wieloletnich,

g) pokrycie kosztów kształcenia i podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących zawody medyczne.

3. Wpływy finansowe z działalności gospodarczej prowadzonej przez Zakład w całości przeznaczone są na sfinansowanie działalności statutowej SP ZOZ w Małej Wsi

§  20. 

Rada Gminy Mała Wieś oraz Wójt Gminy sprawują nadzór nad działalnością Zakładu i mają prawo wybierania biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego Zakładu.

 

Rozdział  5.  

PRZEPISY KOŃCOWE

§  21.

1.                  Wszelkie zmiany w Statucie uchwala Rada Gminy w Małej Wsi. Dyrektor SP ZOZ w Małej Wsi może wnioskować o ich dokonanie.

2.                  W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie odpowiednie postanowienia ustawy o działalności leczniczej, przepisy wydane na jej podstawie oraz kodeks pracy

Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP:
  • Data udostępnienia w BIP: 2022-02-10 21:41:31
  • Informacja zaktualizowana przez:
  • Data ostatniej aktualizacji: 2022-02-10 22:00:01
  • Liczba odsłon: 443
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 14546]

przewiń do góry